1. Indgiv en politianmeldelse
Hvis du har været udsat for bedrageri, skal du altid anmelde det til politiet. Du kan anmelde det til politiet på din nærmeste politistation eller ved at ringe til politiet på 114.
2. Tjek dine ID-dokumenter
Kontroller, at du har alle dine ID-dokumenter (ID-kort, pas, kørekort osv.) Hvis du opdager, at du har mistet et ID-dokument, skal du indgive en politianmeldelse.
3. Hold styr på din kontohistorik
Tjek din kontohistorik for at se, om der er sket noget med dine konti, som du ikke genkender. Hvis det er tilfældet, skal du kontakte din bank med det samme for at få hjælp.
4. Spær koder og adgangskoder
Hvis du har mistanke om, at dine koder er faldet i de forkerte hænder, skal du spærre og/eller ændre din kode eller adgangskode.
5. Tjek din egen adresse
Tjek at din adresse ikke er blevet ændre og at din post ikke bliver videresendt.
6. Bestrid falske fakturaer
Hvis du har modtaget en faktura, som du ikke genkender, er det vigtigt at handle. Ring til faktureringsfirmaet med det samme.
7. Spær CPR-nummer
Hvis du har mistanke om, at nogen har stjålet og brugt dit CPR-nummer, skal du altid anmelde hændelsen til politiet, og sørger for at CPR-nummeret bliver spærret.