Handle straks, hvis du er berørt

Agtpågivenhed kan hjælpe meget, men vi har alle øjeblikke, hvor vi ikke har energi til at være på vagt. Hvis du har været udsat for svindel, er det vigtigt hurtigt at spærre kort og koder og kontakte os, så vi kan hjælpe dig.

Tjekliste

Hvis uheldet er ude, er der visse ting, du skal huske at gøre. Vi har lavet en tjekliste til dig nedenfor, som du kan tjekke igennem for at sikre, at du ikke er gået glip af noget.

1. Indgiv en politianmeldelse

Hvis du har været udsat for bedrageri, skal du altid anmelde det til politiet. Du kan anmelde det til politiet på din nærmeste politistation eller ved at ringe til politiet på 114.

2. Tjek dine ID-dokumenter

Kontroller, at du har alle dine ID-dokumenter (ID-kort, pas, kørekort osv.) Hvis du opdager, at du har mistet et ID-dokument, skal du indgive en politianmeldelse.

3. Hold styr på din kontohistorik

Tjek din kontohistorik for at se, om der er sket noget med dine konti, som du ikke genkender. Hvis det er tilfældet, skal du kontakte din bank med det samme for at få hjælp.

4. Spær koder og adgangskoder

Hvis du har mistanke om, at dine koder er faldet i de forkerte hænder, skal du spærre og/eller ændre din kode eller adgangskode.

5. Tjek din egen adresse

Tjek at din adresse ikke er blevet ændre og at din post ikke bliver videresendt.

6. Bestrid falske fakturaer

Hvis du har modtaget en faktura, som du ikke genkender, er det vigtigt at handle. Ring til faktureringsfirmaet med det samme. 

7. Spær CPR-nummer

Hvis du har mistanke om, at nogen har stjålet og brugt dit CPR-nummer, skal du altid anmelde hændelsen til politiet, og sørger for at CPR-nummeret bliver spærret.