FAQ Rejseforsikring
Ofte stillede spørgsmål og svar om rejseforsikring og vores samarbejdspartner Solid Insurance
Ofte stillede spørgsmål og svar om rejseforsikring og vores samarbejdspartner Solid Insurance
Rejseforsikring er en forsikring, der giver dig økonomisk tryghed, mens du rejser. Den kan
f.eks. dække omkostninger i forbindelse med sygdom eller ulykke, mistet bagage,
rejseafbrydelser eller forsinkelser, og den kan også hjælpe med hjemtransport, hvis det er
nødvendigt. Dækningen varierer afhængigt af, hvilken type rejseforsikring du vælger.
Det er vigtigt med en forsikring så du ikke står uden dækning på din rejse. Forsikringen dækker
lægeudgifter, mistet bagage, aflysning af rejsen og andre uventede hændelser under rejsen. Det
anbefales at tegne en rejseforsikring inden du rejser, så du er godt dækket mod eventuelle
problemer, der kan opstå under din rejse.
EU-kortet giver dig ret til nødvendige sundhedsydelser i EU/EØS-lande og Schweiz på samme
vilkår som indbyggerne i det land, du besøger. Kortet giver dig ret til samme offentlige
sundhedsydelser som landets indbyggere og til samme priser, men standarden på de offentlige
hospitaler er i mange tilfælde betydeligt lavere end det, vi er vant til i Danmark. Desuden kan
patientgebyrerne være meget højere i nogle lande end i Danmark. EU-kortet dækker ikke
hjemtransport i tilfælde af sygdom eller ulykke, og det dækker heller ikke udgifter til privat
lægehjælp.
EU-kortet dækker primært akut læge- og tandlægehjælp og dækker f.eks. ikke hjemtransport i
tilfælde af sygdom eller ulykke, udgifter til hospitalsindlæggelse, der ikke anses for nødvendig,
eller udgifter til privat lægehjælp.
Private rejseforsikringer er mere omfattende og giver bredere dækning og kan omfatte flere
ydelser såsom forsinket bagage, udgifter til læge- og hospitalsbehandling, hjemtransport i
tilfælde af sygdom eller ulykke og andre former for assistance og kompensation under rejsen.
Så forskellen mellem EU-kortet og en privat rejseforsikring ligger primært i dækningsomfanget
og de forskellige ydelser, der er inkluderet.
For at være omfattet af Enkeltrejseforsikringen og Bagageforsikringen skal du og de
medrejsende være anført på forsikringsbeviset alternativt bestillingen/kvitteringen fra
rejsebureauet/arrangøren, og præmien skal være betalt inden afrejsen. Andre
familiemedlemmer og grupperejsende er således kun dækket hvis deres navn er anført på
forsikringsbeviset.
For at være omfattet af Enkeltrejseforsikringen skal du være permanent bosat i Danmark i en
sammenhængende periode på mindst 6 måneder op til tidspunktet for tegning af forsikringen.
For at være omfattet af Bagageforsikringen skal du være varigt bosiddende inden for EU/EØS
i en sammenhængende periode på mindst 6 måneder op til tidspunktet for tegning af
forsikringen. Forsikringen kan dog ikke tegnes af personer, der er varigt bosiddende i Kroatien.
Det afhænger af den forsikring, du har tegnet. Linkene nedenfor giver dig en kort beskrivelse af
de forskellige typer forsikringer, vi tilbyder.
https://www.solidab.se/villkor/lankar/DK/FoE_rejseforsikring.pdf
https://www.solidab.se/villkor/lankar/DK/FoE_bagageforsikring.pdf
For at få de fuldstændige vilkår og betingelser kan du kontakte Solid Insurance kundeservice
på kunder@solidab.dk eller på telefon 33 32 43 99, man-fre 8-18.
Du kan tegne en bagageforsikring, uanset om du har andre forsikringer eller ej.
Bagageforsikringen forsikrer din bagage og du får erstatning, hvis din bagage bliver stjålet,
bortkommer eller er forsinket i mere end 2 timer på både ud- og hjemrejsen.
Hvis du ikke har en rejseforsikring, bør du have en Enkeltrejseforsikring.
Enkeltrejseforsikringen er en fuldgyldig rejseforsikring på rejsen og beskytter mod
uforudsete hændelser eller dyre hospitalsophold i tilfælde af en ulykke.
Den supplerer det blå kort og giver den rejsende fuld forsikringsdækning under hele rejsen
uden at være dobbeltforsikret.
Hvis erstatningen udbetales i form af et engangsbeløb, som det normalt er tilfældet ved
transport- og bagageforsinkelser, kan du få erstatning fra flere forskellige forsikringer, f.eks.
Enkeltrejseforsikring, Bagageforsikring og kortforsikring, hvis kortforsikringen dækker
forsinkelse.
Forsikringsperioden fremgår af forsikringsbeviset og gælder til og med forsikringsperiodens
sidste dag. Forsikringsaftalen ophører med at gælde uden forudgående opsigelse efter
forsikringsperiodens udløb, eller når Forsikringstageren har afsluttet sin rejse, hvis dette sker
før udløbet af den forsikringsperiode, der fremgår af bestillingsbekræftelsen.
Hvis du af medicinske årsager forlænger dit ophold udover Enkeltrejseforsikringens
gyldighedsperiode, forlænges forsikringstiden automatisk for så lang tid, dog højst i ti dage,
som kræves for at du kan kontakte forsikringsgiver for at få en forlængelse.
Forsikringen er kun gyldig, hvis præmien er betalt, inden forsikringsperioden begynder.
Kontakt Solid Insurance kundeservice på kunder@solidab.dk eller på telefon 33 32 43 99 for at få hjælp til at ændre din forsikring.
Nej, vores rejseforsikringer skal tegnes, før du begynder din rejse. Undtagelsesvis kan du tegne forsikringen efter check-in, hvis du køber og betaler den hos FOREX i lufthavnen inden du går om bord på flyet
Enkeltrejseforsikringen (Rejseforsikring Grund) tegnes for en bestemt rejse og for det antal rejsedage, som du ønsker, at forsikringen skal gælde for. Du kan forlænge forsikringsperioden under rejsen. Forsikringen kan tegnes for en periode på maksimalt 365 dage.
Bagageforsikringen tegnes for en periode på højst 30 dage og er knyttet til en specifik rejse, som fremgår af bookingbekræftelsen. Hvis du vil have bagageforsikring i mere end 30 dage, kan du tegne endnu en forsikring som træder i kraft efter de 30 dage
Hvis behovet for forsikringen er ophørt, f.eks. hvis du kommer hjem tidligere end forventet, eller hvis du har været nødt til at aflyse din rejse, kan du altid opsige forsikringen. Vi stopper forsikringen fra hjemkomstdatoen og refundere præmien for den resterende periode.
Forsikringer der dækker i mere end én måned, har du som forsikringstager en fortrydelsesfrist på 14 dage. Fristen regnes fra den dag, hvor du har indgået aftalen om forsikring. Du har efter forsikringsaftaleloven krav på at få en række oplysninger, bl.a. om fortrydelsesretten og forsikringsydelsen. Fortrydelsesfristen løber ikke, før du har læst forsikringsbetingelserne. Hvis du f.eks. indgår aftalen om forsikring mandag den 1. og også har fået forsikringsbetingelserne på det tidspunkt, har du frist til og med mandag den 15. Har du først modtaget forsikringsbetingelserne senere, f.eks. onsdag den 3., har du frist til og med onsdag den 17. Hvis fristen udløber på en helligdag, lørdag, søndag, grundlovsdag, den 5. juni, juleaftensdag, den 24. december eller nytårsaftensdag den 31. december, kan du vente til følgende hverdag. Inden fortrydelsesfristens udløb skal du underrette Solid Insurance om, at du har fortrudt aftalen. Underretter du Solid Insurance pr. post, er det tilstrækkeligt, at du sender brevet inden fristens udløb. Hvis du vil sikre dig bevis for, at du har fortrudt rettidigt, kan du f.eks. sende brevet anbefalet og opbevare kvitteringen.
Nej, ikke uden Solid Insurances godkendelse.
Rejseforsikringen gælder i alle lande med undtagelse af lande eller områder, som Udenrigsministeriet eller Verdenssundhedsorganisationen (WHO) fraråder at rejse til. Hvis du allerede befinder dig i et land eller område, hvor Udenrigsministeriet fraråder rejser, er din forsikring dog gyldig. Når du tegner forsikringen, skal du angive, om din rejse går til Europa, resten af verden eller USA, og hvor længe du skal være væk. Forsikringen dækker alle lande inden for det geografiske område, du har valgt. Forsikringspræmien er baseret på dine valg.
Nej, vores forsikringer dækker ikke rejser til lande eller områder, som Udenrigsministeriet fraråder at rejse til. Men hvis du allerede befinder dig i et land eller område, hvor Udenrigsministeriet fraråder rejser, vil din forsikring være gyldig.
Nej, ingen af vores forsikringer har en aldersgrænse.
Bagageforsikringen har ingen selvrisiko. Ansvarsdækningen på Enkeltrejseforsikringen gælder en selvrisiko på 20 % af erstatningsbeløbet før fradrag af selvrisiko. Retshjælpsdækningen gælder med en selvrisiko på 20 % af de dækningsberettigede udgifter før fradrag af selvrisiko, dog mindst 5.000 SEK.
Forsikringen yder erstatning hvis udrejsetidspunktet fra Danmark eller hjemkomsttidspunkt til Danmark er forsinket med mere end 6 timer. Det er en betingelse for Solid Insurance erstatningspligt, at forsinkelsen skyldes klimatiske forhold eller mekaniske skader på transportmidlet. Du skal kunne bevise forsinkelsen med et certifikat fra transportselskabet.
Enkeltreiseforsikringen yder erstatning, hvis indskrevet bagage er forsinket mere end 6 timer i forhold til forsikredes ankomst til en destination uden for Danmark. Forsikringen dækker dokumenterede udgifter til nødvendige erstatningskøb med op til 1.000 SEK. pr. påbegyndt døgn. Erstatningen er begrænset til maks. 3.000 SEK. pr. begivenhed for hver enkelt forsikret person. For at få refunderet pengene skal du have en PIR (Property Irregularity Report) fra flyselskabet og original kvittering for dine indkøb. Køb foretaget efter, at du har fået din bagage tilbage, vil ikke blive refunderet. Hvis du har en Bagageforsikring, og din bagage er forsinket med mere end 2 timer på ud- eller hjemrejsen, får du en kompensation på 1.000 SEK. Hvis forsinkelsen er mere end 4 timer, får du 1.500 SEK., og hvis bagagen er mere end 6 timer forsinket, får du 2.000 SEK. i kompensation.
Enkeltrejseforsikringen dækker ikke lægehjælp, behandling, rejseudgifter eller
hjemtransport, som du har fået eller søgt lægehjælp for inden for de sidste 2 måneder før din afrejse. Rejseforsikringen dækker kun sygdomme og ulykker, der opstår pludseligt og uforudset under rejsen.
Nej, forsikringen dækker ikke udgifter til skader, der opstår under højrisikosport.
Det er vigtigt at søge læge, hvis du bliver syg på rejsen. Den dag forsikrede af behandlende læge bliver ordineret sengeleje, hospitalsindlagt, afbryder sin rejse, eller den første dag, hvor forsikrede ikke kan udøve den planlagte ferieaktivitet betragtes som karensdag, hvor Enkeltrejseforsikringen ikke erstatter tabte feriedage. Det samme gør sig gældende for den planlagte hjemrejsedag, for hvilken der således ikke ydes erstatning. Der ydes ikke erstatning ud over forsikringsperioden, ligesom perioden for en lægeordination tidligst regnes fra første lægebesøg, og alene kan ordineres af den lokale læge på feriestedet. Erstatningen under denne dækning er begrænset til rejsens pris, dog højst 30.000 SEK. per forsikret person eller 100.000 SEK. per familie/ gruppe.
Enkeltrejseforsikringen giver erstatning, hvis du på grund af akut sygdom eller ulykkestilfælde ifølge en skriftlig lægeerklæring må afstå fra den aktivitet, der var hovedformålet med rejsen. Erstatningen udbetales med en dagssats af rejsens pris for hver dag af rejsen, som du ifølge erklæringen har mistet. For at få refusion skal du fremvise en skriftlig lægeerklæring udstedt af en autoriseret læge på destinationen. Den første sygedag er dagen for det første lægebesøg. Erstatningen under denne dækning er begrænset til rejsens pris, dog højst 30.000 SEK per forsikret person eller 100.000 SEK. per familie/ gruppe.
For at få udbetalt erstatning skal du have udvist normal omhu og opmærksomhed over for din ejendom. Ellers kan erstatningen blive nedsat eller bortfalde. Glemsomhed betyder, at kravet om rettidig omhu ikke er opfyldt.
Hvis du har brug for øjeblikkelig hjælp, skal du kontakte Solid Insurance' alarmcentral på +45 49 76 31 30, hvor du kan få hjælp døgnet rundt. I andre tilfælde, hvor du ikke har brug for akut hjælp, kan du kontakte Solid Insurance' skadeafdeling på 33 32 43 99 eller indsende en skadeanmeldelse online på https://www.solidinsurance.dk/anmeld-skade/
Erstatning fra forsikringen udbetales inden for 30 dage efter, at du som forsikret har opfyldt dine forpligtelser, dvs. indsendt en fyldestgørende skadeanmeldelse sammen med de dokumenter, som Solid Insurance skal bruge for at kunne vurdere retten til erstatning.
Solid Försäkringsaktiebolag (Solid Insurance),
Box 22151, S-250 23 Helsingborg, Sverige
Svensk selskabsregistreringsnummer: 516401-8482
Kundeservice: 33 32 43 99
E-post: info@solidab.dk
Hjemmeside: www.solidinsurance.dk
Solid Insurance er under tilsyn fra finansinspektionen i Sverige.
Finansinspektionen, Box 7821, 103 97 Stockholm, Sverige,
tlf. +46 840898000, www.fi.se, e-mail: finansinspektionen@fi.se.